måndag 18 maj 2009

Träningstävling på Uppsala BK

Ifall nån inte visste det så är jag ägare till världens mest underbara malletik (tänkte att jag genom att uttrycka mig så kunde få både mallehaneägare och andrarasertikägare att hålla med, dvs de flesta av mina vänner:)). 

Fick höra i torsdags att det var träningstävling (med riktig domare på UBK ) i dag och anmälde mig i sista stund. Perfekt att få göra moment + belöna i tävlingslik miljö tänkte jag. Caki löper (tänk att min lilla plutt har blivit så stor) med det var ok ändå om man startade sist. Nu blev det till slut 3 löptikar så vi fick till och med en liten platsliggning för oss själva sist av allt.

Tyvärr blev det lite för kort uppvärmning mot för vad Caki hade behövt (vi kunde ju inte gärna ta ut löptikarna blande de andra hundarna så hon kom ned till tävlingsplatsen bara drygt ett ekipage innan oss) så hon var lite osäker i miljön och ville gärna titta på de andra hundarna. 

Att hon brydde sig mycket om miljön gjorde att vi fick dubbelkommando på både linförigheten och läggandet eftersom hon tittade på publiken i starten, sen gick det jättebra när vi väl kommit igång. På ställandet och hoppet fick vi DK för att jag gör konstiga saker med armarna och det är ju verkligen inte hennes fel. Tandvisningen avstod jag för att hon inte kan det så bra och jag var rädd att hon skulle komma av sig om vi gjorde det innan linförigheten, men vi gjorde det som övning sist av allt. 

Jag belönade efter VARJE moment (så ta hänsyn till det när ni ser betygen), det behövdes för att peppa henne att strunta i störningarna + att jag ville göra tävlingssituationen så lätt som det bara var möjligt.

Resultatet:
Platsliggning                  10
Tandvisning                   0   (avstod)
Linförighet                     8,5   dk
Läggande under gång   8,5   dk
Inkallning                       10    
Ställande under gång    8,5   dk
Apportering                    9      ngt tveksamt gripande
Hopp över hinder          7,5   dk, kraftigt islag
Helhetsintryck               9      Ekipage med framtidsutsikter, ung hund

Jag är så himla nöjd med min snutta, hon gjorde allt jag bad om och tappade inte bort sig en enda gång trots tävlingssituationen. Det är klart att det blir annorlunda för henne sen när jag inte kan belöna, men ändå. Hon är bäst!

Ska jag berömma mig själv (och inte bara vara missnöjd för att jag ger dk utan att märka det) så var det att jag lyckades slappna av och tänka träning trots tävlingssituationen (var faktiskt rätt nervös innan). Jag lyckades hålla fokus på min hund och att stödja henne i vad hon gjorde och brydde mig knappt om varesig tävlingsledare eller domare (eller att de tittade på oss). Det var mitt mål med mig för dagen och det känns bra att det funkade, men det krävs nog mycket erfarenhet för att jeg ska lyckas hålla kvar i den känslan även om ett moment strular.

Alltså en himla lärorik och rolig kväll! Det är bara att tacka alla tappra själar på UBK som ställer upp på att stå ute i kylan för att vi ska få träna.

4 kommentarer:

  1. Åh vad duktiga ni är!! Önskar jag hade varit där och fått se, men på onsdag kommer jag;)

    SvaraRadera
  2. Tack Vendela! Du gör förresten helt rätt i att välja onsdag, det är nog lite roligare att titta på än samma gamla lydnadsmoment som du sett oss göra hundratals gånger...

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul att det gick bra på träningstävlingen. Det är topen att komma ut och testa lite under tävlingslika förhållanden. Lycka till framöver!

    SvaraRadera
  4. Hej Jenny!
    Vad roligt att det gick så bra för dig och Snuttan! Ni är superduktiga och med din målmedvetenhet kommer ni att fortsätta att utvecklas med stormsteg, det är jag säker på! Vore kul om vi kan träna ihop någon gång innan "sommarlovet". Kram från Sandra

    SvaraRadera