torsdag 7 maj 2009

Att maximera andelen positiva spiraler i träningen

Om det nu ligger något i mitt resonemang från i förrgår (vilket är allt annat än säkert) så handlar det här med att komma in i positiva spiraler mycket om att hunden ska lösa den uppgift som den ställs inför. (Åtminstone borde chansen till positiva spiraler öka och risken för för negativa spiraler minska då.)

För att öka sannolikheten att hunden skall lyckas göra rätt tänker jag att man kan jobba med alla faktorer som ingår i min lilla ekvation (den är förstås bara en tankemodell ska inte tas på för stort allvar, men den underlättar när man tänker tycker jag.)

Minska uppgiftens svårighet
-Sänka kriterierna på utförandet
-Hjälpa hunden på olika sätt

Öka hundens motivation (Det här håller jag och Caki på med nu.)
-Öka hundens motivation för träning generellt (kanske handlar om att göra det extra lätt och roligt för hunden att träna över lag ett tag, eller träna kortare pass, eller skratta mer och belöna bättre, eller vad som nu kan få den individen att uppskatta träningen snäppet mer)
-Öka hundens lust till det specifika momentet (genom att tänka över belöningar, tillfälle för den träningen osv.)
-Se till att träna när hunden är i god fysisk form (frisk, pigg osv)

Öka hundens färdigheter
-Skapa en kommunikation kring och rutiner för träning som lär hunden att tolka träningssituationen och förstå vad som förväntas av den. (Genom att vara konsekvent och tydlig i sina signaler till hunden lära den "systemet" för träningen så att det blir lätt för den att förstå om den är rätt eller fel ute, om det är fråga om shejping så att den ska prova sig fram, eller om den ska vänta på signaler från föraren osv.)
-Se till att hunden inte hamnar i en sinnesstämning (ex stress, frustration, för het osv) som gör det svårt för den att applicera sina förkunskaper på situationen. (HUR man lyckas med detta är en annan fråga:)

Med mera..., ni fattar vad jag menar va? Jag har börjat tro att det är lätt att fokusera för mycket på kriterierna för uppgiften när man egentligen bör se till helheten lite mer.
Det är klart att så länge allt funkar (positiv spiral) så går det av sig själv att träningen blir mycket värd och att hunden lär sig, men om man får problem kan det ju vara schysst att kunna bena ut vari problemet ligger och anpassa sin lösningsplan efter det.
Jag tror alltså att en stor faktor för framgång i träningen är att ha marginalerna på sin sida när det gäller motivation/färdighet och en balans mellan de två.
Ev nyvunna insikter om "felande" får jag ta en annan dag...

2 kommentarer:

  1. Härliga inlägg! Men ajabaja du ska ju plugga på kvällarna=)=)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att läsa om dina tankar. Något jag tycker är svårt är att fela Fixa för farten i ett moment. Det är svårt att få henne att förstå att det var farten som var fel. Ofta leder det till att hon blir osäker vilket resulterar i ännu sämre fart. För oss står platsiggning på schemat för tillfället. Vi måste träna massor för att kunna starta. Lycka till med träningen!

    SvaraRadera