söndag 3 maj 2009

Skyddsträningspremiär och lekinspiration

Härom dagen fick Caki under Sharons och Joakims försorg (så underbart att kunna känna sig 100% trygg med hur någon annan bemöter/tränar ens hund!) börja med grundövningar i skydd. Det var så himla roligt att se hur mycket hon gillade det och hur mycket VILJA hon har när får göra något som triggar henne riktigt! Fick en hel del att tänka på när jag såg vilket härligt engagemang deras hundar har inför all träning och känner mig jätteinspirerad till att försöka väcka samma slags engagemang hos Caki.

Planen är att först och främst leka massor och nu snackar vi ohämmad lek som inte ska ha så mycket mer syfte än att hon (vi) ska ha roligt. Jag ska verkligen försöka slappna av....

Därtill tänkte jag mig en del lekövningar som syftar till att lära henne grunderna i skyddet (bita, släppa, bevaka) på en väldigt basic nivå (har fått läxa..:)), något som jag tror hon kommer älska. Började i morse vilket resulterat i en näst intill obrukbar hand (ok överdrift, men ont gör det), men vi ska nog få lite snits i det där så småningom.

Lydnadsmässigt kommer fokus härnärmast ligga på att göra extremt lätta saker på ett väldigt busigt sätt för att riktigt få henne lite taggad och kvick i fötterna.  Samtidigt vill jag försöka bygga in ett värde för den stela tävligspositionen genom att räta upp mig och se lite allvarlig ut precis innan belöningen kommer och jag blir lekfull igen.  Jag kommer alltså inte att ha en stel position hela tiden, jag tror att Caki på det här stadiet i sin utveckling har nytta av att jag är lite delaktig och engagerad under inlärning av moment, men i takt med att momenten blir säkrare så får den "stela" positionen innan belöning bli allt längre. Det känns väldigt spännande och intressant att försöka låta träningen bli mer dynamisk på det här sättet. Risken är väl förstås att jag inte lyckas genomföra det bra oavsett om det är en bra idé eller inte, men det känns kul att prova.

1 kommentar:

  1. KLART att du kommer lyckas bra.... Inget risk tänk nu!!!!!!!!!!!!!!!!! Det finns inte rätt eller fel nu... bara att göra lite annorlunda, våga vara lite vildare, lite mer dynamik i det hela - bara för att testa andra strategiers effekt på henne... Tror att du tänker HELT 'rätt' i dina övergripande tankar och fokus....
    Vi pratar fortfarande om din lilla stjärna - Vilken dam!!!!!!!!!!!!!!!!! Hon imponerade SÅ på oss båda....
    Mailar snart....
    Tusen kram

    SvaraRadera