onsdag 6 maj 2009

Mer på temat för gårdagen

Igår funderade jag kring ifall ekvationen

Motivation+färdigheter > uppgiftens svårighet = löst uppgift

stämmer och vad det i så fall kan ha för konsekvenser. Det gör jag fortfarande... Idag tänkte jag bara förklara lite om vad jag tror påverkar faktorerna ovan.

Hundens motivationsgrad beror bland annat på:
Medfödd arbetslust och uthållighet i arbete.
Förvärvad arbetslust och uthållighet i arbete (Tidigare erfarenheter av relaterad träning, ev värdehöjning av själva arbetet).
Förväntning på förstärkning (brukar få godis, såg bollen stoppas i fickan etc).
Fysisk form för dagen och vid den enskilda repititionen (trött? ont? löp? hungrig? etc).
Störningar (stjäl motivation).

Hundens färdighet beror bland annat på:
Tidigare träning och erfarenheter, dels på ett generellt plan (vad förväntas av den vid träning, hur tolka ett eventuellt felande i en tidigare repetitionen, förstärkningshistoria för fart respektive stadga osv) men även gällande det aktuella momentet.
Hundens förmåga att använda sig av sina förkunskaper för att i denna stund lösa uppgiften (sinnestämning mm).

Uppgiftens svårighetsgrad för en viss hund är sedan ofta direkt relaterad till det flesta av ovan nämnda faktorer. Förutom att hundens erfarenheter, kunskaper och sinnestämning påverkar svårigheten på uppgiften så spelar även motivationspåverkande saker in. Ont i ett ben ger kan tex ge minskad motivation för arbete generellt (beroende på hund) samtidigt som uppgiften i sig kanske upplevs som besvärligare att utföra (beroende på hund:)).

Hoppas ni fortfarande följer mig i mitt konstiga funderande, så småningom kommer det mera på det här temat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar