tisdag 5 maj 2009

Enkel matematik?

Jag funderar just nu på om man kan tänka så här:

Inför lösandet av en viss uppgift (uppfylla kriterier för belöning) har hunden en viss motivation och en viss färdighet att ta till.

Om hundens motivation+färdigheter överstiger uppgiftens svårighet kommer hunden att lösa uppgiften. Hög motivation kan till viss del kompensera för bristande färdigheter, men inte hur mycket som helst (tänk frustrerad klickerhund) och hur goda färdigheter som helst räcker aldrig om inte motivationen finns alls.

Uppfyllande av kriterierna leder till förstärkning vilket (förhoppningsvis) ökar både färdigheter och motivation. Alltså goda chanser till en positiv spiral.

Vad händer då om en repetition misslyckas? Leder det endast till en en negativ spiral med minskad motivation och uteblivna färdigheter? Jag hoppas inte det, men fattar att det är en risk att det blir så om träningen går fel. Drömscenariot är förstås att hunden lär sig något av att göra fel och t o m blir lite extra taggad inför nästa repetition. Det borde väl inte vara omöjligt, men hur? 

Vad ligger bakom lyckade felanden? Hur kan jag på andra sätt se till att hamna i så många positiva spiraler som möjligt?

Mer tankar utifrån detta kommer, men jag ska ju försöka att inte skriva så långt....:)






2 kommentarer:

  1. Intressant!!!!! Hälsa Per att jag skrattade gott när jag läste hans kommentar på min blogg..... Sköt om er, KRAM KRAM

    SvaraRadera
  2. Rolig tanke att se uppgiftslösandet som en ekvation (en liten mattenörd i mig lever fortfarande kvar)! Löser hunden uppgiften är ju allt frid och fröjd, men jag har också funderat mycket på hur man bäst ska göra när det blir fel. Man vill ju att hunden ska få något positivt med sig ändå om det går. Ser fram emot dina fortsatta funderingar!

    Ang. ons 13 maj så hade jag glömt att jag då lovat att hjälpa till på UHV:s prova-på-kväll. Om du istället kan fre 15 maj så träffas jag gärna på em/kvällen och hittar på något! Kram Sandra

    SvaraRadera