tisdag 26 maj 2009

Mer om hur jag tänker kring fel

Kom på att känslan av att jag belönar "allt" nog till stor del har sin grund i att mina repetitioner nästan alltid slutar med belöning (och inte bara på att jag har enkla kriterier). När det blir fel och jag inte vill bryta helt (dvs nästan alltid), så gör jag något flöljande:

1) Jag tjatar. Detta gäller när jag jobbar på signal och hunden inte utför beteendet jag ber om. Går det inte att få den att göra rätt genom att upprepa signalen så kanske jag till och med hjälper hunden att få det rätt. Ve och fasa...

2) Jag nollar genom att så långt det är möjligt ge hunden information om hur den måste rätta sig för att få belöning och låter den sedan rätta sig.

....sedan belönar jag:) (Mer eller mindre bra utifrån situation såklart, som minst beröm och som bäst jackpotbelöning).

För att motivera detta vansinne ska jag förklara hur jag tänker; Jag försöker vara så pedagogisk som det bara är möjligt när jag tränar och därmed släppa alla tankar på att hunden inte förtjänar sin belöning eller på nåt sätt lär sig att "det är inte så tokigt att göra fel för då får man hjälp som leder till belöning". Nånstans måste man väl ändå kunna lita på sina belöningar (i lydnadsträningen alltså) och att hunden tycker att det är roligare att göra rätt på första försöket om den nu bara begriper hur den ska göra! Jag tänker att min uppgift när det blir fel är att bästa sätt hjälpa hunden förstå vad den ska göra för att det ska bli rätt nästa gång.

Självklart satsar jag på att ligga på en nivå som hunden klarar direkt så långt det är möjligt (det är ju onödigt att skapa en vana av att göra fel), men när hunden väl har gjort fel tror jag stenhårt på att försöka få den att landa i ett rätt beteende till sist.

Om inlärning i dess enklaste form bygger på att förstärkning ökar sannolikheten för upprepning (och därmed ytterligare förstärkning osv), så är mitt mål som tränare att öka sannolikheten att min hund gör rätt jämfört med enbart förstärkningarna i sig. Målet är för mig att jag och min hund ska kunna jobba oss framåt som ett team.

Lika viktigt som att "lära hunden träningssystemet" (repetitionsklokhet i shejping etc)) blir det då att skapa en mer dynamisk kommunikation (där den exempelvis lär sig att ta instruktioner).

1 kommentar:

  1. De två sista inläggen väcker massa tankar hos mig! Jätteintressant, liksom typ allt i din blogg. Har just hittat den och är otroligt imponerad hur mycket och hur klokt du tänker :D

    SvaraRadera