tisdag 12 maj 2009

Att lära sig att göra fel

Jag tror på teorin att det är dumt att låta hunden göra mycket fel i träning pga att den sannolikt lär sig att göra fel av att göra fel även om det felaktiga beteendet inte förstärks. (Nu pratar jag alltså inte om att fela hunden eller inte,  utan om att låta hunden göra saker på ett felaktigt sätt över huvud taget).

Idag fick jag vatten på min kvarn. Gällande min egen inlärningsförmåga.

Jag skulle besöka en avdelning på sjukhuset som jag har varit till totalt sett 5-6 ggr. Det dryga är att jag går fel nästan varje gång. Problemet är att jag gick fel första gången och nu blir jag osäker varje gång jag kommer dit. "Var det runt hörnet till höger eller längre nedför gatan åt vänster?" Jag går jämnt till båda platserna, dem kommer jag ihåg, men jag glömmer vilket som var rätt. Att göra nånting lämnar ganska stora spår även om beteendet inte blir förstärkt....

Jag tror förstås att det finns en poäng i att att göra fel också ibland, men bara ibland. Sen är det ju en sak att lägga upp sin träning så att hunden har förutsättningar att oftast göra rätt och en helt annan sak att ha väldigt generösa kriterier för att slippa fela hunden (det senare gör jag mig skyldig till ibland:))  

2 kommentarer:

  1. Mycket klokt och tänkvärt. Men man får inte vara så rädd för fel att man börjar fega i träningen. Jag fegar lite ibland vilket resulterar i att vi går onödigt långsamt fram. Nu har jag anmält mig till tävlingar så nu avancerar vi desto snabbare, hi, hi!

    SvaraRadera
  2. Haha, den var riktigt bra! Känner igen mig så väl=)

    SvaraRadera