fredag 24 juli 2009

Sparsamt med träning, mycket film

Tiden jag jobbat i sommar har varit rolig men jag kan inte skryta med att jag hunnit träna så supermycket. Arja är längst ned på priolistan (hon har ju en husse att terrorisera och lider knappast av lite framskjuten lydnadsträning när det finns en massa andra roliga och viktiga grejer att lära sig) så jag har nästan inget att rapportera angående hennes lydnadskärriär. Filmade dock första gången jag tränade lite "snurrar" med henne. (Och för att visa (mest för mig själv) att "mina" hundar faktiskt verkar lära sig något, hur pinsamt taffligt det än ser ut under de första övningarna, så lägger jag upp några snuttar på Caki också:-))

För att balansera upp de första övningarna (stadga i stå och ligg) som Arja gjort hittills vill jag stimulera henne att aktivt jobba sig in mot mig. Även om jag vill ha en stabil och värdefull stadga vill jag ju att hon ska ta för sig och inte tro att allt handlar om att vänta på godbitarna. Så avancerat är det inte direkt..




När jag tycker att hon är lite på hugget så lägger jag till att jag går iväg och belönar om hon anstränger sig lite för att jobba ikapp. Syftet här är inte att få till ett fotgående (det börjar jag med senare) utan jag vill bara att hon ska upptäcka att det är lite käckt att hänga på matte. Vilket hon inte har fattat riktigt än av förklarliga skäl (första passet)...




Det jag själv kan göra bättre än i filmen ovan är (bland annat) att belöna mer aktivt eftersom hon har lite för mycket tendens att bli avvaktande. När jag ger godis på det sättet jag gör i filmen bromsar jag in hennes rörelser (det är bra att filma sig alltså, såna saker blir så tydliga). Istället ska jag försöka belöna mer framåt och fartigt även med godis. Lite som jag gör här med Caki:




Snurrar med lite mer tränad hund:




Följa+snurr med Caki. (Ett långt ifrån perfekt fotgående, men med lite god vilja så kan man se hur de första grundövningarna (som Arja får göra nu) fortfarande finns med.)




Appropå inlägget/filmen om valplek för någon vecka sedan så visar jag lite när jag leker med Caki. Min målbild är alltså att hunden ska gilla att leka hos mig och dras mot mig som en magnet så fört den får grejen i munnen. (Fast viktigast är förstås att alla inblandade har kul...)




Ett av de första stegen i rutan-träningen (a la Maria H) är att shejpa hunden att springa in i rutan på ganska nära håll (ett annat steg är att springa rakt till target på håll). Det är lite trixigt att få Caki att titta framåt när hon springer iväg, men tanken är att det ska vara ett kriterium egentligen. Träningen blir ofta strulig (pga bristande tränarfärdigheter när allt går så snabbt) så det är frågan om någon av oss har kriterierna klara för sig:) Härlig attityd hade hon i alla fall i det här passset. Gullunge!




Ebba är också med på ett hörn. Träningen med henne blir lite oseriös från min sida ibland (jag är inte så noga med exakt utförande osv), men roligt har hon iaf. På den här lilla snutten är hon väl het, men det får jag ta på mig för hon hade fått sitta och vänta på sin tur bra länge. Ska filma henne mer i sommar hoppas jag på, alltid kan hon glädja nån..



Det kommer förresten dröja innan det blir några fler inlägg här. Vi kommer nämligen vara mycket i stugan (=inget internet) ett bra tag nu så det får bli en liten bloggsemester för mig.

Trevlig fortsättning på sommaren så länge!

8 kommentarer:

  1. Tack för dina snälla ord, och ja jag tror det var givande att försöka ha fokus på sig själv på en tävling - mycket har vi som måste läras så det lar väl bli fler lydnadstävlingar framöver ;-)
    Kul att se alla filmer med alla 3 hundar in action, det ser riktigt bra ut!

    SvaraRadera
  2. Härligt med film! Va duktig du är.... Ha det underbart i stugan, kram på er alla från oss i Smedsbo

    SvaraRadera
  3. Du - glömde att skriva att ni skulle ha en toppen semester i stugan - vi får ju gå på 'date' någongång framöver så hundarna får springa lite :D Hoppas vi hinnar innan jag åker till Sydafrika den 4:augusti för sen kommer jeg först hem igen i vecka 37!!
    Ha det skönt så länge!!

    SvaraRadera
  4. Haha, jag blir nästan generad när jag får beröm sådär... min tävlingskarriär so far är väl inte vidare lyckad. För ett par år sen harvade jag runt i LK1 med dom två äldsta hundarna, men det var alltid NÅNTING som sket sej helt så att vi inte ens fick förstapriset. Sen har jag gjort en spår-appell med Bissen ganska nyligen, men då strandade vi på ett otäckt brännässle-snår (kommer dock fortsätta tävla spår med honom, känns mest som att vi hade otur där). Som om det inte var nog med det har jag väl haft alla vanliga vardagslydnadsproblem också, ibland i rätt stor skala... inte med yngsta hunden, där jag gjort mera rätt från början. Men dom två äldsta hundarna, som har fått genomlida alla misstag som finns och så har jag fått försöka reparera det igen, där vete sjutton om man nånsin får riktig ordning på dom. Men men, man lär så länge man lever iaf... ;-)

    SvaraRadera
  5. Du böjer dig väldans mkt över dina hundar när du tränar och leker, är det någon speciell tanke med att göra så? Jag brukar alltid tänka att lära hunden att söka mig ist för tvärtom och att vara så böjd blir ju som att du söker till hunden och inte tvärtom. Om du reste dig mer så kanske hunden skulle söka dig mer, nu blir du så himla tillgänglig och lättåtkomlig för hunden om du förstår vad jag menar. En tanke bara. Kanske inte så mkt när det gällde valpen men vuxna hundar tror jag man ska tänka så man inte bara fortsätter på samma spår som när de är små... Trevlig blogg, hit hittar vi igen :)

    SvaraRadera
  6. Hej Carina!
    Förstår verkligen att du undrar över min Kronbloms-stil efter att ha sett det urval av filmer som var med i det här inlägget. Det stämmer som du säger att jag jobbar mycket framåtlutad i vissa delar av träningen, men i de allra flesta fall finns det en anledning/tanke bakom som jag gärna förklarar (fast inte här, onödigt om du inte läser menar jag..). Nu har jag ju ingen aning om vem du är, men om du har en egen blogg eller mail så kan vi ju utbyta lite tankar kring ämnet. Vore kul tycker jag!

    SvaraRadera
  7. Jag läser gärna här. Jag har ingen egen blogg (än) och mail=namn är jag lite sparsam med att lämna ut på internet, kanske gammalmodig vad vet jag :)

    SvaraRadera
  8. Det är härligt att se hur roligt och lekfullt träningen går till. Intressant också att se hur det börjar med den lilla och utvecklas med Caki.

    SvaraRadera