torsdag 16 juli 2009

Mera film, träning av markering inför vittringen.

I vittringen (för er som inte är hundfolk:-) så innebär det att hunden ska springa ut och välja den av 6 pinnar som föraren har tagit i och apportera denna) tränar jag i stort enligt Maria Hagströms modell. Jag utgår alltså från frysmarkering av pinne med en post-it lapp på och ska sedan lära henne diskriminera och frysmarkera en pinne med lapp (och hanteringsdoft) bland (luktfria)pinnar utan lapp. Så småningom minskar man lappens storlek så att hunden börjar diskriminera utifrån doft i stället. Därefter lägger man på apporteringen.

Mina steg hittills har varit:
Frysa nosen på post-it i handen.
Frysa nosen på post-it i handen som hålls närmare backen.
Frysa nosen på Post-it som sitter på en uppochnedvänd kopp på backen
(detta för att minska hennes tendens att blanda in tassar i tron att det är tasstarget som gäller då lappen ligger på backen).
Jag har också börjat träna henne på att diskriminera och frysa nosen på föremål (kopp eller värmeljus) med post-it ibland andra likadana föremål utan post-it, men ska nu (efter råd från Maria H) gå tillbaka till att få 100% rena markeringar (utan det minsta inslag av tänder) innan jag fortsätter med diskrimineringsövningarna.

Nedan kommer lite film då jag övar markering av pinne med lapp på. Jag slänger iväg godis i vissa belöningar för att kunna flytta pinnen och för att kunna öva henne i att komma in mot pinnarna utan att lockas till att ta den med munnen (i ett senare skede ska hon utan kunna springa in och sedan snabbt slå om till lugn markering). Att hon nosar efter det slängda godiset är ju inte så tokigt eftersom det är just nosandet jag vill ha i det här momentet (jag tappar också lite godis vid pinnen men av samma anledning gör inte heller det något tycker jag).

Nu gör hon ingen oren markering i det här inslaget men när hon gör det så flyttar jag helt enkelt pinnen och låter henne göra om (det blir min felsignal för just "dålig markering, men rätt pinne"). Planen är att sedan ha en annan "felsignal" då det är fel pinne hon väljer (men kanske markerar bra), ev att jag säger ngt och tar bort henne från pinnarna nån sekund, men jag är inte säker än. Jag tycker ju att det är bra om man kan signalera på vilket sätt det blev fel, men det är inte alltid så lätt att komma på felningssätt som är både tydliga och praktiska... Återkommer:-)




1 kommentar:

  1. TACK snälla Jenny för hjälpen idag skönt att kunna ta det lugnt i storstaden - min mobil är borttappad så därför fick du ingen sms ;-(

    Aha väcker minnen det där, ser riktigt bra ut - själv körde vi post-it lap på kylen och lite var som helst, riktigt roligt!!

    SvaraRadera