torsdag 2 juli 2009

Inte perfekt varje dag

Har tänkt på följande förut, men det kanske krävs att jag skriver ner det för att jag verkligen ska komma ihåg att göra som jag tänkt:=)

Jag har kommit fram till att jag tror på att väldigt länge belöna perfekta prestationer varje gång, oavsett när de dyker upp. Min hund gör nämligen inte rörelserna helt perfekt så ofta att jag har råd att slösa bort chansen att förstärka det (däremot gör hon dem ofta tillräckligt bra för att de ska vara värda belöning, men det finns ju ett spann från godkänt till perfekt).

Regeln jag tänker sätta upp för mig själv är att om jag har bestämt mig för att göra en viss kedja och hunden någonstans i den utför ett delbeteende perfekt så är det bara till att ändra mina planer och hiva fram belöningen. Jag tenderar att bli alldeles för styrd av min planering och vilket jag är rätt så säker på ibland resulterar i försämring av de utförandena vi har.

Ett exempel på sådan dålig träning från idag var när jag strannade till under en promenad för att köra några skiften mellan ligg och stå: Efter några repetitioner bestämde jag mig för att köra stå-ligg-stå-ligg-belöning. Första läggandet gör Caki helt perfekt (jag menar bra mycket bättre än hon normalt gör), men jag mit nöt fortsätter i min kedja eftersom jag hade tänkt att belöna på andra ligget. Behöver jag säga att andra ligget var mycket sämre? Lade till en omgång (så mycket vett hade jag i alla fall) och fick ett något bättre läggande tredje gången som jag belönade eftersom hon hade varit jätteduktig uthållighetsmässigt (och faktiskt presterat skiften som var godkända) vid det laget. Men ni fattar ju, så himla dumt av mig att inte belöna ett perfekt läggande, låta henne fortsätta jobba och sedan belöna ett läggande som var sämre! Vad lär hon sig?

Jag fattar ju att det är viktigt att fokusera på uthålligheten ibland, men det är väl bättre att passa på att göra det när man får en ngt sämre prestation, så att hunden har chans att "höja" sig.

Det var det där med att snabbt anpassa sin träning under tiden...

2 kommentarer:

  1. Mycket klokt! En liten detalj som nog kan göra en del positiv skillnad i längden.

    SvaraRadera
  2. Man har ju alltid grejer för sig som är mer eller mindre bra. Man får bara försöka tänka som du skriver nu att bryta det man gör som är mindre bra. Det viktigaste är ju att man är medveten om det, för sånt man gör dumt som man inte tänker på/märker är bra mycket farligare :)

    Hur har du gjort med skiftena? Jag är fundersam till hur jag ska göra med kommandon, tränar ligg- stå nu som ser ganska fint ut men sen vill jag ju ha bakåtligg från stå och det får jag aldrig på "ligg", det är för inkört. Tänkte byta till back men då blir det ju det även i sitt-ligg där hon egentligen ska göra vanligt ligg. Rörigt, hoppas du fattar. Skrev lite i bloggen om det häromdagen också... kram!

    SvaraRadera