söndag 12 juli 2009

Mycket film, mitt nya projekt.

Tänkte tidigare i veckan att det är dags att försöka sno Arja från husse och börja träna lydnadsgrejer med henne. Jag han leka ett par gånger och starta upp med det första passet "stå och bli matad" som jag hade planerat innan jag kom på idén att filma de första övningarna. Vore ju kul att ha tänkte jag och det kanske är någon annan som tycker att det vore kul med.
Vendela är också inne på att filma en hel del träning så vi har gjort den första satsningen tillsammans i helgen (kolla in hennes filmer, så himla bra tränat rakt igenom tycker jag).

Den första filmen jag lägger ut är en lite längre ihopklippt film på när jag leker med Arja. Jag har lagt till kommentarer för att förklara hur jag tänker i mitt huvud när jag vill bygga upp intresse för att leka med mig.


Film nummer två och tre visar hur jag börjar lära henne att stå stilla/ligga stilla och bli matad, de allra första övningarna förutom lek jag valt att göra med henne. Jag tränar alltså inte på att hon ska inta positionerna, mitt mål är att på enklaste sätt få henne att "hamna" i rätt position för att kunna belöna henne där. Målet är att hon ska bli kvar i positionen och vänta på att maten kommer till henne - början till stadga.

(Stäng av ljudet om ni vill slippa lyssna på en malle som hemskt gärna hade velat vara valp igen...)



6 kommentarer:

  1. Och här var det härliga filmer ;o) Så duktiga ni är!!
    Tirsdag kl 19 blir suveränt!!
    Vi ses
    Ann-Kristina

    SvaraRadera
  2. Jätteroligt att få se film! Superbra tips angående leken, du är så duktig!

    SvaraRadera
  3. Ska vi gå en sväng ner till fotboldsplanen - vi kan ju träffas kl 19 vid vattentårnet???

    SvaraRadera
  4. Vilken gullig valp och trevliga lektips... alltså för att förebygga att man får en hund som bara vill dra runt på ärevarv med olika prylar, och istället få en hund som hela tiden kommer till matte för lek?

    SvaraRadera
  5. Precis. Kanske hade varit smart av mig att skriva att målet med lekövningarna är att få en hund som dras till mig som en magnet så fort den får en leksak i munnen och att grunden för det är att hunden tycker att det är roligt att springa efter/emot mig:)

    SvaraRadera
  6. Hej, jättehärliga filmer..... och såååå söt hon är den lilla Arja damen.... Mycket go i henne;-))) (och dig, hihihiiiiii) Hoppas vi ses snart...
    Kram

    SvaraRadera