tisdag 7 juli 2009

Lydnadslägret dag 2

Idag har vi pratat och tränat lite kedjor. Tycker att det funkar ganska bra med Caki med tanke på hur pass lite vi tränat det hittills (skäms på mig, jag lovade ju mig själv att göra småkedjor ofta), men jag har definitivt en del att tänka på. Bland annat:

Tänk igenom kriterierna. Vilken är min lägstanivå för att hunden ska få fortsätta i kedjan. Jag måste troligen acceptera en viss kvalitetssänkning men det är viktigt att veta var ribban ligger för att kunna fatta ett snabbt beslut. (Eftersom ribban ligger på ett annat ställe under detaljträningen kan det vara lätt hänt att man står där utan veta sina kriterier även om man normalt sett har koll på momentet).

Var strategisk med när belöningen presenteras. Lägg den varierat, gärna efter delar som behöver stärkas och ibland (ganska ofta) under transporter mellan moment.

Blanda aktiva och passiva moment tidigt. Viktigt för att lära hunden växla aktivitetsnivå.

Momentförberedelser. För att öka oddsen för rätt beteende på tävling då man bara har en chans på sig att lyckas med ett moment är det smart att ha rutiner som talar om för hunden vad som ska hända. Krav på momentförberedelser är att de är diskreta, väl utprovade så att de funkar praktiskt och inte minst att de är väl inlärda. Alltså måste jag redan nu tänka till, skapa, lära in och använda momentrutiner konsekvent innan varje tävlingsmässigt moment.

I övrigt har vi jobbat med fritt följ (där jag ska jobba mer på mjuk följsamhet i vändningar och förflyttningar för att förbättra positionen), ingångar (där jag ska utnyttja medhjälpare för att få fart in från nära håll och inte vara rädd för att retas lite med henne om hon är för seg), vittring (där jag måste befästa en 100% tuggfri markering av pinne med post-it innan jag går vidare till fler pinnar) och shejping av runda en stol (där jag bara har kommit igång). Det senare ska jag så småningom använda för att jobba på fart in och ut ifrån mig bland annat. Tempo generellt är för övrigt vår akilleshäl och behöver ligga i fokus ett tag framöver.

2 kommentarer:

  1. Trist att du inte sagt nåt om detta, jag och Glimma har ju letat läger att åka på...

    Lycka till resten av tiden!

    SvaraRadera
  2. Jo, som jag sagt tidigare kan jag verkligen rekommendera Maria som instruktör. Gäller bara att vara ute i god tid, lägret var nog fullbokat för ett halvår sen tror jag (få deltagarplatser och väldigt poppis).

    Känner mig väldigt lyckligt lottad som är här....

    SvaraRadera