torsdag 9 juli 2009

Hemma igen

Åter i Uppsala efter tre härliga lydnadsdagar hos Maria och känner mig nöjd, glad och full av inspiration! Sista dagen jobbade jag en del med att shejpa henne att gå in i rutan och att springa till target.

De funderingar jag hade med mig (ffa angående hur jag praktiskt ska angripa vissa delar av träningen) har klarnat men det är också en hel del andra, mer eller mindre nya, saker som fått fäste hos mig. Visst är det häftigt hur man kan höra någonting flera gånger och så rätt som det är så fattar man vad som sägs på riktigt och kan ta till sig det! (Måste vara jobbigt att vara instruktör ibland och behöva upprepa sig i evinnerlighet.)

En sak som både jag och Vendela tagit åt oss av den här omgången är hur viktigt det är att tänka till innan och efter man tränar. Att innan fundera på hur man bäst startar upp träningen, vad jag vill ha, hur jag belönar (var, med vad, och om jag har förmågan att belöna så som jag vill), hur långt pass som är lämpligt och hur jag avslutar passet för att få så effektiv träning som möjligt med största möjliga chans att det ska gå bra. Efteråt gäller det att utvärdera och ändra på det som kan bli bättre.

Ett exempel på dålig uppstart för att förklara: Jag skullle shejpa Caki att gå ut i rutan, när jag satte igång så pratade jag med henne och uppmuntrade kontakt när vi gick in på planen vilket gjorde henne alldeles för fokuserad på mig. Maria påpekade att jag helst nog bara skulle ha tagit henne i halsbandet, tittat rakt fram och gått mot rutan. På så sätt hade jag förberett henne mer på att ha fokus utåt, ifrån mig. Vettigt, eller hur?

Mer kommer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar