måndag 6 juli 2009

Lydnadsläger

1:a dagen av tre på lydnadsläger hos Maria Hagström. Förutom att jobba med specifika moment så tänkte jag passa på att utnyttja tillfället till korta snuttar tävlingsträning för Caki (publik, kommendering) och få en del tips om hur jag kan utveckla den träningen vidare.

För min egen del är fokus på att kunna jobba bra med min hund trots att folk tittar på. En slags tävlingsträning för mig kan man säga eftersom inget gör mig så nervös som att prestera inför andra. Sist jag var här gjorde Maria mig varse om hur centralt det är att jag lyckas hålla ihop nerverna för att kunna hjälpa Caki att prestera i en jobbig miljö. Jag måste fortsätta att träna mig igenom situationerna även om det knyter sig lite och inte bara stå handfallen och besviken om det blir tokigt. Ett av tipsen i "Lyckas på tävling" var förresten att man skulle se nervösa situationer som perfekta tillfällen att träna upp sin förmåga att vara en bra förare trots pirr i magen och inte bara tänka på dem som bevärliga.

Idag har varit en bra dag. Jag är nöjd med mig själv som lyckades glömma att det fanns publik (rätt inställning hjälper:)) och med Caki som trots att hon var lite tveksam till en början kom igång och arbetade riktigt fint.

En hel del matnyttiga tips fick jag också. Bland annat ska jag jobba med att hon ska bli blixtsnabb och säker på att ta en leksak som ligger bakom henne på varsågod-signal, vilket jag sedan kan utnyttja för att lära henne tvärvända snabbt på varsågod under inkallning. I förlängningen kan detta vara till hjälp i arbetet med att få snabba stopp och signalsäkerhet trots snabbt tempo i inkallningen.

Som vanligt blev jag också påmind om en del basgrejer som jag behöver träna mer på. Dagens "jahadethärärfortfarandeintetillräckligtbra-grej" var att hon ska söka sig till min sida spontant så fort hon får chansen, att hon ska tigga sig till att få träna. Så basic, SÅ VIKTIGT.

1 kommentar:

  1. Hej... Va kul att läsa om ditt läger..... Ser fram emot att höra mer....;-))) Roligt att ni fick samma tips som vi beträffande det 'spontana fria följet'.... Det har gjort en jätteskillnad på Chai...... Mycket intressant faktiskt....
    Kram på er och lycka till

    SvaraRadera