tisdag 4 augusti 2009

Höger om halt

Halloj! Är bara hemma en snabbis innan vi drar igen. Jag har filmat en hel del när vi varit i stugan och lägger ut ett par så länge.

Jag tycker att det är lite trixigt att få till bra höger-om-halt, det blir gärna lite vida svängar och sneda halter för mina tjejer (ffa Ebba som verkar slungas utåt av centrifugalkraften eller nåt:)). Eftersom jag gillar att utnyttja förväntan i min träning så testar jag nu att skapa en förväntan på sidoförflyttning åt höger efter högersväng för att få in-med-rumpan-tänk i svängen.

Caki är inte så bra på sidoförflyttning heller så att jag får träna på det lite samtidigt. Lite seg film kanske men jag tycker att träningen nog får lite effekt på slutet. (Som vanlig gäller det att stänga av ljudet.. Verkar som om den som filmar mig ofta sitter nära en avundsjuk hund, undrar hur det kan komma sig?:))




Ebba får träna på lite samma sätt, men där jobbar jag med snurrar också (hon är lite dålig på att följa mig runt även om det kanske inte syns på ljust den här filmen).

7 kommentarer:

  1. En rolig sak med min dvärgpinscher Bissen är att han genast fick bättre position när jag började ha godis i en skål en bit bort, istället för att ha det i fickan. Det var som om hans nos, och därmed hela kroppen, drogs i riktning mot den godisluktande fickan även om jag inte hade godiset FRAMME... och så blev positionen konstig. Kul när man till slut kommer på en sån grej.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, det ska jag prova! I alla fall med Caki, Ebba har inte fått lära sig sånt avancerat som externbelöning än (blir en utmaningen vill jag lova, så jag skjuter lite på det lat som jag är..:))

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny! Roligt att få läsa om er träning! Tycker också att höger om halt är lite trickigt att få till bra. Men jag tror också på att det är bra om hunden har en förväntan på stegförflyttning direkt efter halten. På Aila funkar det bra att ta ett steg bakåt innan hon hinner sätta sig efter att vi har gjort högersvängen. Ha det så gott!!!

    SvaraRadera
  4. Många tack för jättebra tips angående våteksemen, guld värt :D Nu verkar det ha blivit värre men jag avvaktar ett par dagar till och hoppas jag kan hålla det nere.

    Jag smygläser ju din blogg med, så jag får väl bli bättre på att kommentera :) Du skriver väldigt bra och intressant, och får alltid igång tankarna i mitt huvud. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det är jättebra att blanda in stegförflyttningar. Angie hade ursprungligen extremt vida svängar, men nu är de tajta och fina, och jag har jobbat en hel del med stegförflyttningar åt höger.

    I stegförflyttning åt höger försöker jag i många fall belöna då hunden är i rörelse, dvs innan du stannat och hunden satt sig. Detta för att undvika "rumpstuds". Jag vill att hunden ska röra sig likt en häst i skänkelvikning. Typ :)

    Ni jobbar jättefint på filmen!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen Sandra och Malin! Just som förberedelse inför hö om halt så funkar det ju bra att belöna rumpa in+sitt eftersom det är det som jag vill ha sen i högervändning+rumpa in+sitt, men inför själva sidoförflyttningarna är det ju värdelöst.. Ska verkligen försöka belöna sidoförflyttning i rörelse istället och egentligen borde man ju komma långt med att nöta bara högersväng+förflyttning och skippa halten. Ska också lägga till lite backa i övningen.

    SvaraRadera
  7. Ja precis, i grund och botten handlar det ju "bara" om att hunden ska lära sig följa i exakt samma position oavsett dina förflyttningar. Så jag tror att det är kanon att blanda in alla möjliga stegförflyttingar och vändningar.
    Avviker hunden från positionen, brukar jag tex snabbt backa ett par steg så att hunden inte hinner med, den får hitta tillbaks till positionen och så provar man precis samma igen. På min meshund har detta givit mycket tillfredställande resultat, och hon anstränger sig hårdare!
    Jag jobbar på samma sätt i prinip hela fria följet tror jag. En inte helt perfekt start från halt ex. På det här sättet får jag ihop henne i den positionen jag vill ha, och upp henne i både fokus och attityd (i kombination med spännande belöningar såklart!) :)

    Blablabla.. Jag skulle gärna träffas och träna inom en inte allt för lång framtid!

    SvaraRadera