tisdag 25 augusti 2009

Om jag själv fick bestämma..

..så skulle jag bland annat lära mig att träna lydnad på ett extra snitsigt sätt så att Caki på ett extra smidigt sätt lärde sig lydnadsmomenten till perfektion.

Men nu är det ju Caki som bestämmer och därför håller jag på att lära mig helt andra saker, bland annat:

Hur jag bör hantera hennes vakttendenser som gör att hon helst (vrålandes) kastar sig mot dörren när det kommer någon.

Hur jag ska bära mig åt med henne när hon (i alla fall för tillfället) blir lite osäker socialt och i miljö.

Hur jag ska fångar upp henne när hon har tusentals motstridiga känslor som spretar åt alla håll och hjälpa henne att hantera en jobbig situation på ett samlat sätt.

Hur jag ska motivera henne att tycka lydnad är roligt när hon inte direkt tycker att det är prio ett i livet.

Lydnadsmässigt så bestämmer Caki att jag behöver bli bra på att träna bort omtag på apporten i upptaget och en massa annat pyssel som jag helst hade velat slippa.

I spårningen får jag träna mycket på vad jag vill, men jag inser att jag behöver lära mig lite mer om spårupptagsträning än jag hade förberett mig på...


Tur att jag inte får som jag vill!

Nu finns det ju i alla fall en chans att jag lär mig något vettigt om hundar...


Och så här hurtig är jag alltid! Aldrig något missmod här inte, nej nej. :-)

5 kommentarer:

  1. Känner igen det där... Tänk om man fick alla vardagsbitarna och alla runt-omkring-bitarna gratis, så att man bara behövde träna moment, oj vad lätt allt skulle vara. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte säker på att jag helt förstår vad du pratar om, men välskrivet är det :-))

    SvaraRadera
  3. Ok Eva, hästöversättning bara för dig:):

    Jag vill bli duktig på att skola hästar i dressyr, helst av allt så skulle jag vilja utveckla mitt sätt att träna så att jag kunde lära dem piaff och skolor över marken särskilt snabbt och lätt.
    Nu är det bara så att hästen som jag gärna skulle vilja försöka lära piaff (en Andalusisk hingst inköpt för ändamålet:)) är för mkt RB extrovert för att rida på över huvud taget.
    Hästen jag har bestämmer alltså att jag behöver försöka lära mig PNH istället. Detta är kanske inte bara dumt och onödigt (för det är kanske den kunskapen som är den viktiga om man tänker sig ett liv med hästar i), men nog så frustrerande att inse om man har siktet inställt på finlir i dressyr. Bättre så????:)

    Tack för titten förresten!

    SvaraRadera
  4. Jamen, det där var ju ännu tydligare - helt kristallklart, faktiskt :-)

    Som du misstänkte var det mest facktermerna jag menade. Omtag, är inte det något man har på gardiner, förresten?

    SvaraRadera
  5. Jag har svarat dej i min blogg, tack för den långa och kloka kommentaren förresten. :-)

    SvaraRadera