torsdag 16 april 2009

Rätt plan för platsen?

Tränande på klubben igår och kom därifrån alldeles lycklig. Caki var nämligen fokuserad på träning under hela passet trots mycket störning och låg dessutom plats lugnt och fint med huvudet i backen i ca 2 min (inte med andra hundar precis bredvid, men en bit längre bort).

Att få till platsen bra har känns viktigt och jag har varit lite pirrigt inför det, men jag måste säga att det känns väldigt bra just nu. Kanske har jag träffat ganska bra med min träning i det momentet? Återstår att se, jag är inte den som tänker bli kaxig..

DET SOM GENOMSYRAT TRÄNINGEN HITTILLS:

Mkt stadga redan från valp. Vilket har byggt mkt värde för att bli kvar.

Extremt hög rättprocent. Som liten blev hon blev kvar i position för att det var praktiskt - maten kom ju dit, varför resa sig? Sedan har jag långsamt sträckt tiden och ökat mängden mat som belöning till dess att hon klarade 6 min inne. Under den tiden har jag satsat på 100% lyckanden vilket medförde en ganska lågom nivå (jag missbedömmer ju ibland:) med mer än 99% lyckade repititioner (det finns ju ett inlärningsvärde i att göra fel ibland också, men jag tror det räcker med mycket få fel för det). Hon vet liksom inget annat än att ligga kvar.

NUÄR PLANEN ATT:

Sträcka tiden till motsvarande nivå ute (utan störning först och främst).

Introducera mer störning.

Ibland belöna "mer övveraskande" med leksak eller varsågod ifrån där jag står. (Tidigare har jag alltid gått tillbaka innan jag sagt varsågod och låtit henne springa till sin mat (för att främja att hon ligger lugnt och inte på helspänn), men nu är lugnet så pass befäst att jag vill höja hennes förväntan framåt mot mig något för att hon lättare ska klara mer störningar i sidled.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar