måndag 13 april 2009

Planering i all ära...

Lydnadsträning idag på förmiddagen. Jag var efter en stunds paus inställd på att öva "tävlingsmässiga" ingångar på planen. Caki sätter sig vid sidan men tappar snart fokus och har bara ögon för en fågel lite längre bort.
Per som hade lagt märke till att hon tittat på den där fågeln nästan hela pausen (det hade inte jag) påpekade att jag borde ha belönat den allra första kontakten jag fick. Det var helt klart för mycket begärt av min 8 mån gamla hund att kunna ställa om och fokusera på arbete i den situationen. Jag anpassade mina kriterier och fick ett fantastiskt roligt pass fritt följ med härligt engagemang.

Hästtränarna Pat och Linda Parelli säger "address the horse that shows up today". Helt suveränt uttryck som ju är klart applicerbart på hund. Det gäller att anpassa träningen till hur just den hund jag tränar är som individ och hur den är/mår/känner sig vid tillfället för träningen. Ju bättre jag kan läsa min hund desto bättre kan jag anpassa min träning för dagen.

Helt självklart men ändå så vansinnigt svårt.

1 kommentar:

  1. Så rätt..... Duktigt av dig! Att inte bara bli låst av dina egna tankar om målen för dagen... Att faktiskt kunna tänka om...
    Börjar få dåligt samvete.... Måste uppdatera min blogg..... ;-)))))
    Tusen kramar

    SvaraRadera