lördag 18 april 2009

Högmod går före .... sega ingångar

På nåt sätt har jag fått för mig att det här med snabba ingångar är skitlätt. Nog för att det är andra detaljer med ingångarna som kanske är svårare (djup, avstånd till föraren, rakhet), men det går ju (uppenbarligen) inte att strunta i det här med fart för den skull (trots att man har en malle som spinger som en galning i skogarna).

Jag har dessutom börjat göra inkallningar från avstånd innan positionen vid sidan var ordentligt befäst (så typiskt mig att vara lite slarvig och otålig). Gulliga Caki är nu övertygad om att ingångar är något man gör lugnt och metodiskt och att det inte är lika noga att sätta sig rakt när man kommer från lite håll :=)

Läge för åtgärder alltså. Min plan:

Det självklara
-Dela upp momentet och träna ingång för sig och fart in för sig.
-Bättre fartfyllda belöningar.
-Bättre timing. Belöningen ska komma exact när hon sätter rumpan på rätta stället/har god fart åt rätt håll (rakt in mot mig, eller i svängen med rumpan.)

Det mindre självklara, men nog så viktiga
-Använda mig av röst och kroppsspråk för att få henne att tycka att momentet är kul, låta henne ana att jag tycker att ingångar är jättekul och spännande. (Tack Per för att du ideligen påminner mig om att min närvaro i träningen är en del av ekvationen!)
-Göra en ingång innan maten, sen får hon springa till köket och maten som belöning. (Tack för tipset Vendela, du kan ju konsten att värdeladda moment!)
-Jobba med ytterligare värdeladdning av att sitta vid sidan i andra vardagssituationer ex när jag kommer hem (hon är hemskt ivrig att bli klappad då så jag har passat på att ibland låta henne få sätta sig vid sidan då innan jag kelar med henne) eller innan hon skall få springa till något roligt ute.

Återkommer med resultatet. I form av film hoppas jag (jag menar filmar jag så har det funkat hyfsat). Nu ska jag ut och träna i solskenet!

1 kommentar:

  1. Nu har vi hittat till din blogg. Slänger in din länk på min! Kram!

    SvaraRadera