måndag 12 april 2010

Okey då

...det får väl bli lite så valpuppdateringar och annat här ändå:) Trodde annars att jag var den sista människan i Sverige som gick med i FB (kennelmamman lockade med valpinfo där och då kunde jag inte stå emot...).



Så här långt är Heo helt fantastiskt underbar! Så himla söt och gosig, jag undrar nästan om det är en malle jag fått hem. Kanske gårdens Labrador Emil har varit framme innan den tilltänkta fadern (som komiskt nog också kallas för Emil) hann? Nu vet jag förstås att det säkert blir ändring på det här och att han nog blir odräglig så småningom - men ändå! Inte är han tråkig heller, för han leker gärna om man bjuder in till det...

Heo har redan hunnit med att åka på tävling, spåra, köra uppletande och tränat lydnad - alltihop sittande i sin väska på magen. Han är verkligen hur cool som helst - sitter lugnt och tittar medan Caki jobbar och passar gärna på att smyga till en puss emellanåt.

Det enda som möjligen är lite jobbigt, fast mest sött, är att han vill vara precis bredvid hela tiden. Alltså flyttar han runt och lägger sig bredvid fötterna (eller helst på) när man pysslar hemma och har lite svårt att förstå poängen med att sova för sig själv i sin mysigt inredda bur. Men jag har börjat försiktigt med den träningen och nu börjar det lossna lite. Jag gör så att jag sätter in honom i buren och sitter bredvid med dörren öppen och hindrar honom från att gå ut, när han fattat att jag vill att han ska vara kvar inne och lägger sig till rätta stänger jag dörren försiktigt. Jag sitter kvar precis bredvid till han somnar och sen flyttar jag mig lite - då tittar han upp och gnäller kanske lite, men somnar oftast snabbt om igen. Tänkte testa det här ett tag så får vi se, men det känns som om han inte varvar upp så mycket på det här sättet. I morse försökte jag skippa de första stegen och stängde in honom direkt med en leksak fylld med burkmat, men det dög tydligen inte förr herrn även om jag var en meter ifrån, så det blir att återgå till metod nr 1.

I början var Caki lite kinkig och tyckte mest att han var läskig, men nu börjar det funka helt ok här hemma - dröjer nog inte länge innan det är konstant lekstuga här misstänker jag.

Min tanke är att han ska få lång tid på sig att upptäcka världen, så ingen "träning" är aktuell på länge. Jo det blir så klart att han får lära sig sitt namn och så där, men det går ju av sig själv i vardagen. Det är ju också smidigt att han är så gosig för han kommer glatt för en liten kelstund om man kallar på honom (skönt att slippa ta fram godis redan, det är så bra att jag kan belöna Caki utan att han fattar vad det är frågan om ens en gång).

Hittills är jag alltså bara stormförtjust i den här lilla killen!

7 kommentarer:

  1. Åh så härligt det låter! Otroligt söt liten valp :)

    SvaraRadera
  2. Underbar bild...... Härligt med valp..... Man blir nästan sugen.....
    Ses torsdag,
    Kramar Sharon

    SvaraRadera
  3. Så du har fått hem honom redan? Kul! Han låter som en väldigt mysig liten sak :)

    SvaraRadera
  4. Tack förresten för uppdatering anpassad till oss FB-lösa :)

    SvaraRadera
  5. Åh, han verkar ju helt fantastisk! Roligt att följa er träning, det var ju så länge sedan Stella var valp så jag har alldeles glömt bort hur det var. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Grattis, vilken underbara liten varelse!

    SvaraRadera
  7. Kul att du skaffat en liten till ;-) Din familj börjar närma sig min i storlek ;-)))).
    Hittar dig inte på FB. Bli gärna min vän! om du vill förståss. Kram

    SvaraRadera