torsdag 22 april 2010

Heos träning så här långt

Det kan ju vara kul att skriva ned vad man gör för att kunna skratta åt det så småningom, så jag skriver en liten redogörelse för allt det vi gör som med god vilja kan betraktas som träning.

Sedan han kom har jag jobbat med att betinga ljud, dvs att jag låter/pratar på ett visst sätt när vi kampar, småbusar utan leksak, när jag vill lugna honom och när det är matdags. Det funkar hittills jättebra och jag tror att jag kan påverka honom lite med mitt röstläge, framförallt när det gäller nu-är-det-mat-ljudet så klart - då blir han alldeles vild (ni fattar såklart att jag tänker lite belöningssignal i framtiden här), men även i de andra lägena. Överlag upplever jag honom som väldigt känslig för vad jag säger, vilket gör honom lätt att kommunicera med.

En annan grej som jag försöker tänka på är att skapa en signal som betyder typ "grattis till dig, nu får du göra nåt kul som kan leda till belöning". Jag jobbar så att ibland när han ger mig uppmärksamhet eller kommer fint på inkallning på promenad så ger jag min signal (klappar händerna och pratar på ett speciellt sätt) och låter honom jaga mig lite innan han får en leksak. Jagandet ska så småningom bli till en snutt fritt följ eller ett moment, och signalen inbjuda till en stunds roligt arbete. Jag hoppas att jag, genom att använda kontrasten mellan inget arbete = ingen belöning och arbete = chans till belöning (signalen kommer ju vid uppstart till arbete från vila till att börja med), ska skapa en riktigt positiv känsla för den här arbetsignalen.

I förlängningen vill jag så klart kunna använda den här signalen mellan moment i en kedja och förhoppningen är att han då ska uppfatta den som positiv samtidigt som han är helt inställd på att göra nåt innan belöning. Det vore skönt att slippa problemet med besviken/frustrerad hund efter utebliven belöning och att behöva jobba upp tillåtna belöningar som kanske i slutändan ändå blir en besvikelse för hunden. (Nu är ju hundar olika, och vissa gillar klappar och beröm, men inte alla.)

Istället för att jobba med moment + tillåten belöning/beröm + ev riktig" belöning, alt ett moment till, så tänker jag alltså jobba med "grattissignal" + moment + belöning, alt grattissignal. Alltså antingen belöning eller "grattis du får göra en grej till!" Funkar nog bara om hunden verkligen gillar sitt "grattis", men har då fördelen att hunden kan bli glad över att få jobba och inte behöver fundera över om den får sin belöning eller om den måste jobba mera först. Det ska bli så sjukt spännande och se om det här kan ge nåt!

I leken tänker jag än så länge bara på att det ska vara kul att leka, i synnerhet att ha dragkamp, och det ska vara roligt att leka hos/med mig. Jag håller alltså inte på att lära in släppanden osv ännu, utan villkor för hur man leker får komma senare. De regler som jag nu försöker få honom att förstå rör sig snarare om vad men får leka med, dvs inte mattes kläder, skor eller kroppsdelar, och när man får leka, dvs inte när matte leker med Caki (går sådär om man tänker sig att det är en normal valp, men riktigt bra om tar med i beräkningen att det är en malle).

Jag har också börjat ta med mig hans mat ut på promenaderna ibland för det börjar bli dags att belöna inkallningar med godis emellanåt. Hittills har jag passat på att belöna socialt i första hand eftersom han gillat det och kanske plockat fram en leksak, men jag vill ändå stärka upp inkallningen rejält innan han upptäcker allt intressant som man kan springa fram till/jaga. Självklart måste jag ändå experimentera och göra lite annorlunda än tidigare (nyfiken som jag är), så nu är planen att belöna sällan men ordentligt, alltså ska han bara få belöning för inkallning 1-2 ggr/dag, men då är det en helt mål mat som åker fram. Jag får väl rapportera om hur det går..

Första "shejping"-passet avklarades alldeles nyss och bestod av totalt tre godbitar som han fick för att lugnt titta på när Caki tränade. Enligt min lilla filosofi så var han lös runt oss medan jag shejpade en variant av baktassar på kloss och ignorerade honom så gott det gick när han slickade på min godishand. Det blev ett ganska långt pass (mest för Heos skull) och han fick en liten smakbit när han verkligen hade suttit/legat lugnt ett tag.

Den enda övriga mat-träningen så långt består i att jag ger honom lite av maten för hand ibland (efter att han ätit nästan hela portionen och är ganska nöjd). Det är min mata-i-olika-positioner-träning som ska få bli favorit i repris så småningom (har bara precis börjat). Jag vill helt enkelt lära honom att det ibland lönar sig att vara kvar i den positionen som man befinner sig i (stå, sitt el ligg) för att maten serveras dit och att det inte går snabbare om man försöker möta upp godishanden. Den träningen la grunden för stadga hos Caki och var helt suverän tyckte jag då, återstår att se hur Heo svarar.

Mer än så här gör vi inte ännu, men så har han inte varit här mer än 2 veckor heller (imorgon blir han 10 veckor, visst har det gått snabbt!).

11 kommentarer:

  1. Spännande tankar! Gillar verkligen idén med en grattissignal. Tänker du använda den som uppstartssignal jämt eller bara mellan moment och sånt?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Grunden till den blir nog som uppstartsignal, tror det är viktigt för att skapa rätt känsla, men så småningom hoppas jag den kommer funka bra mellan moment också. Antar att jag fortsätter ha den som uppstartssignal sen, men jag vet inte riktigt hur det kommer funka än. Bara ett experiment:D

    SvaraRadera
  4. Coolt experiment med startsignal. Appropå det där med trasiga kroppsdela hos matte så går det utmärkt att var pudelvap och utöka hushållets kostnader för plåster radikalt. Tempramentet finns kvar, men numer förblir vi hela vid eventuella utbrott.... ;-)

    SvaraRadera
  5. mmm, han har mycket fart vilket är härligt. Men det var inte ovanligt att jag satt på golvet och bara höll i en arg liten filur. När jag tänker tillbaka på det så hände det nog när han var övertrött och inte kom till ro, precis som du kommit fram till.

    SvaraRadera
  6. Du är så klipsk! Kom hem snart och hindra mig från att sluta träna lydnad med min tråkhund...=)

    SvaraRadera
  7. Tror jag passar på mallekampandet. Tänkte däremot att Rally skulle få göra samma övningar när hon inte tränar på sitt eget projekt.

    En tanke som har slagit mig är att vi skulle kunna ha nånslags "minivalpkurs" på Gälbo. Träffas och kampa och hjälpas åt att träna inkallning och sånt. Utöver det redan inbokade fikandet på stan menar jag :)

    SvaraRadera
  8. Kul att du är på! Kan alla dagar du föreslog men behöver vara klar innan halv tio eller börja leka efter fyra. Funkar det?

    SvaraRadera
  9. Får Barney också vara med på valpträff även om han nästan är stor pojke?

    SvaraRadera
  10. Måndag! I kväll får vi finbesök av hussen :)

    SvaraRadera
  11. Måndag blir kanon här oxå! kl 18 it is!... var ses vi?!?!

    SvaraRadera