tisdag 25 maj 2010

Fokus utåt i stort och smått

Tänkte att ett livstecken kan vara på sin plats... Lilla kakan är lite halt på ett framben, men annars mår vi bra. Heo växer så det knakar och är långbent som bara den!

Själv är jag inne i en härlig fas av att låta mig inspireras av andra grenar. För tillfället är det svenskskyddet, retriverjakt och agility som intresserar mig, det är verkligen hur kul som helst att försöka se vad andra har för upplägg/delar som kan platsa i ens egen träning.

För Cakis del jobbar vi annars med att få till elitens dirigeringsmoment, något som har visat sig vara hur svårt som helst för lilla fröken. Nåja, vi ska väl inte ta för allvarligt på det där... Bara hältan går över kvickt så är jag glad, jag har nämligen köpt ett par agilityhinder idag (trodde aldrig den dagen skulle komma):D

Heo leker mest och gör lite smågrejer som att jaga efter mig, runda en stolpe och lite sånt. Jag försöker mest tänka ut vad jag vill lära in för användbara grundbeteenden innan jag ens börjar tänka moment.

Det är där fokus utåt kommer in igen, jag har just insett att det kanske inte är så jättesmart att bara köra övningar med fokus mot en själv med en liten valp. Det är ju ganska mycket i lydnaden som handlar om att sticka ut och arbeta ifrån föraren MED bibehållen kommunikation och samarbete, alltså ska jag testa att ha en del grundövningar för samarbete utan ögonkontakt och samarbete på avstånd från mig.

Fokus på samarbete behöver ju inte vara samma sak som ögonkontakt, även om det kanske är lättare att hålla kontakten om man tittar på varandra.

7 kommentarer:

  1. Ett agilityhinder??? Ojojoj, hur ska detta sluta?

    Tror stenhårt på det här med fokus utåt även för lydnadshundar. Är också inne på att inte bara träna det i situationer vi behöver utan lägga mycket energi på att t ex lära in "spring fort till en sten", bara som koncept liksom.

    SvaraRadera
  2. Gott med livstecken...... Kul att höra vad ni håller på med... Hoppas Caki blir bra snart;))
    Jo då inkallningsträningen pågår för fullt...... Roligt;_)))
    När sticker du? Hinner vi ses innan?
    Kramar från
    Sharon

    SvaraRadera
  3. Haha agilityhinder:D

    SvaraRadera
  4. Just precis vad jag går o funderar på också. Det att jobba med hunden i bibehållen kontakt fast hundens fokus ligger bortåt. Svårt! Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Hej!! Kul att få ett livstecken från dig!!! Har precis varit iväg och hämtat Carro, en syster till din Caki.........Ska bli spännande och se vad hon är för en liten filur!!!

    SvaraRadera
  6. Visst är Dirigerings apporteringen svår. Vi tränar också för fullt. Jag gjorde det lite för svårt för snabbt tror jag, med lite halvt dolda apporter och så. Nu är det back to basics igen så att hon ska få in vinklarna ut mot apporterna så inpräntade att hon springer i rätt vinkel oavsett om apporterna syns eller ej är det tänkt. Vi blir ett litet gäng som ska köra lydnad och vallning i helgen. Synd att ni inte kunde komma.

    SvaraRadera
  7. Apropå det vi diskuterade igår om dirigeringen och belöningskast: vore det inte snyggt om ditt kast kunde göras med den armrörelse som du sen vill ha som dirigeringssignal? Och så tonas själva kastandet ut på liknande sätt som med Rallys inkallningsbelöning?

    SvaraRadera